Jak zacząć prowadzić kanał YouTube

YouTube jest 2 największą wyszukiwarką treści w internecie. Posiada on 2 biliony użytkowników na całym świecie. Ludzie codziennie szukają tam materiałów rozrywkowych, edukacyjnych. Szukają rozwiązań dla swoich problemów prywatnych i biznesowych. Dla przedsiębiorców jest to świetne narzędzie, dzięki któremu można:
  • dotrzeć do nowych klientów,
  • poprawić swój wizerunek,
  • zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług.
Pytanie tylko jak to osiągnąć?  Jak zacząć zarabiać na YouTube?  Nie będę ukrywać działania na YouTube wymaga zaangażowania. Wrzucenie kilku przypadkowych filmów rzadko przynosi oczekiwane rezultaty. Prowadzenie kanału na YouTube można porównać do maratonu. Jest to długofalowy proces. Aby droga była ciekawa wybierz temat, który jest dla ciebie interesujący dzięki temu będziesz w stanie tworzyć treści przez wiele miesięcy a może nawet wiele lat. Aby osiągnąć swój cel należy przygotować sobie strategię działania na YouTube. Nie będzie to jednak typowy wielki stos dokumentów i analiz stosowany w przedsiębiorstwach. Twoją strategię działania będziesz w stanie zmieścić na jednej kartce A4 lub nawet na serwetce…

Wyznaczanie celu działania na YouTube

Zanim przejdziesz to wyznaczenia konkretnego celu warto abyś zadał sobie bardziej ogólne pytanie.

  • Po co chce być na YouTube?

Dla pieniędzy, klientów, z pasji, z chęci dzielenia się swoją misją ze światem?

Wypisz sobie 5 powodów, dlaczego chcesz działać na YouTubie. >Dla wielu odpowiedź może być prosta: chce dzięki temu zarobić więcej pieniędzy. Nie ma nic złego w tym założeniu jednak warto go wzmocnić i oprzeć swoje działania na szerszej misji. Na przykład:
Dzięki moim treściom chce pomagać przedsiębiorcą w rozwijaniu biznesu, aby mogli oni dzielić się swoją pasją i wiedzą z innymi.

Takie podejście ma tą zaletę, że daje nam większą energię do działania.

Łatwo się poddać, gdy Twoim jedynym celem jest zarobienie pieniędzy. Zdobędziesz kilka nowych zleceń, kontraktów i przestaniesz tworzyć treści na Youtube. Przez co nie wykorzystasz jego pełnego potencjału i być może zmarnujesz szanse na szybszy rozwój Twojej firmy.

Warto abyś wypisał kilka powodów rozpoczęcia swojego kanału na YouTube, aby w czasach, gdy będzie Ci trudno powrócić do swojego, dlaczego. Polecam Ci przeczytanie książki Zaczynaj od dlaczego, oraz 7 nawyków skutecznego działania. 

Gdy mamy już ogólną wizję możemy przejść do wyznaczani konkretnych celów.

Cel pozwala na skonkretyzowanie energii i określeniu planu.

Przy określeniu celu możemy skorzystać z metody SMARTER.

Według tej metody Cel powinien być:

S (Specyfic)–Konkrenty – jak będzie wyglądało osiągniecie tego celu

M (Measurable)- Mierzalny – musisz wiedzieć jak policzyć, zmierzyć Twój cel aby określić w jakim stopniu go zrealizowałeś.

A (Achievable)– Osiągalny  – musi być realistyczny i możliwy do zrealizowania.

R (Relevant)– Istotny/ Ważny– musi być dla Ciebie ważny abyś miał powód do jego realizacji

T (Trackable) – Określony w czasie – powinien być określony w ramach czasowych na przykład 6 misięcy, 12 miesięcy.

E (Exciting)– Ekscytujący – Ten aspekt jest czysto psychologiczny. Przyjrzyj się sobie i odpowiedz na pytanie co czujesz na myśl o osiągnięciu tego celu. Smutek, radość, przytłoczenie, ekscytacje? O emocjach i uczuciach napisano tysiące książek, dlatego nie będę rozwijał tego tematu. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć więcej na ten temat to napisz komentarz chętnie polecę Ci jedną ze wspomnianych książek.

R Recorder – Zapisany – Cel powinien być zapisany abyśmy mogli do niego wrócić i na bieżąco weryfikować postępu. Może to być zwyczajna karta papieru, grafika, plik w exelu. Ważne aby forma, zapisuj którą wybierzesz była dla Ciebie szybko dostępna i dawała możliwość mierzenia postępów

Przykładowe cele:
  • W ciągu 12 miesięcy dodam 48 filmów na YouTube
  • W ciągu 12 miesięcy zdobędę 500 subskrybentów
  • W ciągu 12 miesięcy ruch na mojej stronie z YouTube wzrośnie o x procent
  • W ciągu 12 rmiesięcy uch na mojej stronie moja lista mailingowa wzrośnie o x procent.
Warto również wyznaczyć sobie cel dotyczący rozwoju/sprzętu
  • W ciągu 12 miesięcy kupię: sprzęt do nagrywania, oświetlenie, mikrofon marki …
Odsyłam Cię do Poradnika z którego dowiesz się jaki sprzęt do nagrywania filmów na YouTube wybrać. 
  • W ciągu 12 miesięcy nauczę się obsługi programu do obróbki filmów

Grupa odbiorców kto jest Twoim widzem?

Gdy masz już zapisany swoje cele kolejnym krokiem jest określenie kto jest Twoim idealnym klientem. Dzięki temu łatwiej będzie ci dobrać przekaz do konkretnej grupy odbiorców. Stając przed kamerą możesz wyobrazić sobie, że mówisz do Twojego widza/ klienta. Może to być przedsiębiorcy w wieku 35 lat, który ma firmę, rodzinę, mało czasu dla siebie.  Wiesz jakie ma problemy i co może mu pomóc.

Czy to nie przesada? 

Jeśli taki opis jest oparty o konkretne fakty to ma naprawdę wielką moc.

Jak sprawdzić czy nasz opis jest zgodny z rzeczywistością?

Zobacz, gdzie są Twoi klienci, na jakich grupach dyskusyjnych, forach, jakie materiały oglądają, co czytają, jakie pytania zadają, jakie mają problemy.

Jeśli masz już kanał na YouTube, stronę internetową, Fanpage’a to możesz sprawdzić w jakim wieku są ludzie, którzy wchodzą na twoje strony, jakie mają zainteresowania, skąd pochodzą. Mając te wszystkie informacje taki opis staję się bardzo konkretny i wartościowy.

jak-wyznaczac-cele

O czym zrobić kanał na youtube?

Tematów na prowadzenie kanału na YouTube jest mnóstwo. W praktycznie każdej branży jaka istnieje jest coś co można przekazać odbiorcą. Wybierz temat który będzie współgrał z biznesem, który prowadzisz oraz z Twoją specjalizacja. Ważny element o którym należy pamiętać to Twoje zainteresowanie tematem. Jeśli chcesz zmusić się do tworzenia treści o tematyce, które zupełnie Cię nie interesuje to będzie Ci o wiele trudniej osiągnąć Twoje cele 

Odpowiedź sobie na pytanie jakiego rodzaju treści będziesz nagrywać czy będą to:

  • poradniki,
  • video blogi,
  • reportaże,
  • wywiady,
  • materiały rozrywkowe,
  • recenzje itp.

Na początku możesz testować kilka rodzajów treści aby odkryć ten, który jest najchętniej oglądany przez Twoich widzów. 

Jak długie powinny być filmy nagrane na YouTube

Długość filmy zależy od wielu czynników takich jak:
  • grupa odbiorców,
  • rodzaj treści,
  • sposobu prezentacji,
  • montażu
Jeśli potrafisz przekazać swoją treść, dać wartość Twojemu użytkownikowi w minutę to świetnie. Jeśli potrzebujesz na to godzinne to też jest w porządku. Najważniejsze jest to żebyś potrafił utrzymać uwagę użytkownika przez jak najdłuższy czas. Gdy dodasz kilka filmów będziesz w stanie sprawdzić jak długo są oglądane wchodząc do narzędzi analitycznych YouTuba.

Możesz sprawdzić na jak długo udało ci się utrzymać uwagę Twoich widzów.  W których minutach następuje spadek oglądalności i tym podobne. Dzięki tym informacją możesz ulepszać swoje filmy.

Jak znaleźć pomysł na film

Wiesz już dlaczego chcesz zacząć działać na YouTube masz już konkretny zapisany cel. Wiesz jakiego rodzaju treści chcesz tworzyć i do kogo je kierujesz. Teraz stwórz sobie listę filmów, które nagrasz. Zacznij od poszukiwań. Jeśli prowadzisz biznes od kilku kilkunastu lat to będziesz miał prościej. Znasz swoich klientów wiesz jakie są ich problemy najczęstsze pytania/ dylematy. Czego potrzebują. Wystarczy, że spiszesz sobie to wszystko w postaci listy tematów. Lista ta będzie wstępnymi tytułami Twoich filmów. Jeśli nie masz jeszcze firmy. Nie wiesz do końca jakie problemy mają Twoi klienci to możesz:
  • Dodać się do kilku grup tematycznych związanych z Twoją branżą.
  • Wejść na fora dyskusyjne,
  • Wejść na grupę, bloga, Fanpage’a konkurencji i ….
Czytaj opinię, komentarze. Zwróć uwagę szczególnie na te, w których ludzie opisują swoje niespełnione oczekiwania, uwagi. Zadają pytania, na które nie dostają odpowiedzi. To tam znajdziesz najlepsze okazje do wykorzystania. (jeśli napiszesz do tych ludzi to być może znajdziesz też klientów).

Analiza słów kluczowych

Następnym krokiem będzie sprawdzenie Twojej listy tytułów pod kątem słów i fraz kluczowych. Cóż to takiego? 

Słowa kluczowe to słowa, które wpisują ludzie w wyszukiwarkę, aby znaleźć daną treść. Najczęściej ludzie wpisują wiele słów kluczowych które tworzą frazy (związek wyrazów tworzących pewną całość).
Na przykład, jeśli ktoś będzie szukał wiadomości na temat prowadzenia kanału na YouTube może wpisać w wyszukiwarce takie frazy jak:

  • jak założyć kanał na YouTube,
  • jak założyć konto na yt
  • jak prowadzić kanał na YouTube,
  • jak zarabiać na kanale YouTube,
  • jak wypromować kanał na yt,

Skąd to wiem? Można to sprawdzić przy pomocy narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Jest ich bardzo wiele. Ja polecę Ci najlepsze darmowe rozwiązania do wyszukiwania słów kluczowych na YouTube.

Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych na YouTube.

Podpowiedzi YouTube. (autosugestie)

Wpisując coś w pasku wyszukiwania YouTube automatycznie otrzymacie podpowiedzi dotyczące danego tematu. YouTube pokazuje nam w ten sposób najczęściej wyszukiwane hasła. Znacznik _  wpisany po frazie pozwala na pokazanie więcej powiązanych zapytań.
autosugestie-youtube-poradnik
Autosugestie YouTube

To narzędzie grodzami ponad 640 milionów słów kluczowych z YouTuba. Wpisując dane hasło otrzymasz szereg informacji w tym najważniejszą jak często dane hasło jest wyszukiwane. Narzędzie jest dostępne w darmowej oraz płatnej wersji. 

Skorzystaj z narzędzia ahrefs.com

to narzędzie daje nam mnóstwo możliwości między innym pozwala ocenić na ile danych temat jest dobrym pomysłem na przyciągnięcie widzów. Robi to na podstawie ilości konkurencji i ilości wyszukiwania danego hasła. Więcej na temat tego narzędzia powiem na moim kursie online dotyczącym prowadzenia kanału na YouTube. 

To narzędzie pokazuje trendy w wyszukiwaniach. 

Skorzystaj z narzędzia Google Trends

google-trends

Google keyword planner

to system reklamowy Google posiada on narzędzie służące do wyszukiwania i analizy słów kluczowych. Jest to świetne darmowe narzędzie. Aby z niego skorzystać musimy założyć konto firmowe w Google Ads. 

Chcesz zacząć pozyskiwać klientów na YouTube? 

Planer słów kluczowych Google

Ubersuggest

Kolejne darmowe narzędzie to ubersuggest. 

ubbersuggest-co-to-jest
Gdy nasze tytuły filmów są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych możemy przystąpić do następnego kroku

Założenia i optymalizacja kanału

Dokładny proces tego jak założyć kanał na YouTube pokazałem w poniższym filmie.

Wybranie nazwy kanału YouTube.

Wybranie nazwy kanału na YouTube z pozoru może wydawać się to prostym zadaniem jednak warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Jeśli prowadzisz swoją działalność gospodarczą to możesz użyć nazwy firmy. Jeśli budujesz markę osobistą możesz użyć swojego pełnego imienia i nazwiska lub wersji skróconej na przykład: Zamiast – Gary Vaynerchukà jest GaryVee W innych przypadkach przy wyborze nazwy kanału na YT warto abyś kierował się poniższymi zasadami:
  • tytuł powinien być łatwy do zapamiętania,
  • krótki,
  • łatwy do wymówienia,
  • nawiązywać do treści, które będą pojawiać się na kanale,
  • sprawdź, czy nazwa jest dostępna,
  • sprawdź czy domena z taką nazwą jest dostępna.

Spójność z innymi mediami

Tworząc swoją nazwę warto, aby była ona spójna z innymi. Instargam, Facebook, Twoja strona internetowa. Jeśli wszystkie z nazw są takie same Twoim ułatwisz Twoim klientom odnalezienie odpowiednich treści. 

Aby sprawdzić, czy nazwy są już zajęte możecie skorzystać ze strony https://namechk.com/

I ostatnia wskazówka. Są kanały, marki, które łamią powyższe zasady a i tak odnoszą sukces. To my, nasze treści, które tworzymy, nadajemy wartość nazwie a nie na odwrót.

Jak często nagrywać filmy na YouTube

Odpowiedź na pytanie jak często nagrywać filmy na YouTube nie jest  jednoznaczna.

Najważniejsze jest aby nagrywać regularnie. Wyznacz sobie taką częstotliwość dodawania filmów, przy, której będziesz w stanie wytrwać bez szkody na jakości materiałów. Jeśli narzucisz sobie zbyt wysokie tempo tworzenia treści to może się okazać, że szybko się wypalisz.
Jest to ważne szczególnie na początku, gdy zaczynasz ze swoim pierwszym kanałem. Zanim nabierzesz wprawy w nagrywaniu, tworzeniu grafik, wyszukiwaniu tytułów każda z tych czynności będzie zajmować Ci więcej czasu.

Upraszczając dodawaj film przynajmniej raz w tygodniu. 

Dlaczego napisałem dodawaj a nie nagrywaj? Ponieważ możesz nagrać kilka filmów w jeden dzień i dzięki temu przygotować materiały na dłuższy okres czasu.

Wyjątkiem od reguły dodawania filmów raz w tygodniu jest sytuacja, w której tworzysz bardzo czasochłonne materiały. Wymagające dużych nakładów pieniędzy, czasu i zasobów. W takim przypadku możesz nagrywać rzadziej np. raz w miesiącu jednak pamiętaj o regularności. Dzięki temu będziesz pozyskiwał nowych widzów i zwiększał swoje zasięgi.

Procedura i schemat nagrywania filmów

Warto stworzyć sobie procedurę nagrywania filmów. Może to być prosta lista zadań do odhaczenia przed przystąpieniem do nagrywania. Dzięki takiemu podejściu uchronisz się przed popełnieniem wielu błędów i oszczędzisz wiele czasu.
jak-planowac-nagrywanie-notes

Chcesz zacząć pozyskiwać klientów na YouTube? 

Przykładowa procedura/ checklista

Wyśpij się – element kluczowy 😉.

  • Przygotuje sprzęt, naładuj baterię, przygotuj mikrofon itd.
  • Stwórz scenariusz filmu na podstawie swojego schematu.
  • Dopracowanie tytułu, targów filmu, przygotowanie treści filmu, wezwanie do działania, ekran końcowy, zachęcenie widzów do interakcji.
  • Zrób zdjęcia przed nagranie. Będziesz mógł wykorzystać je do stworzenia miniatury, promocji w social media itp.
  • Przetestuj, czy wszystko działa. Czy kadr jest dobrze ustawiony, czy dźwięk i obraz poprawnie się nagrywa. Czy włączyłeś przycisk nagrywania. Czy nagrywasz film w odpowiedniej rozdzielczości…
  • Nagraj materiały.
  • Nagraj zapowiedź materiału.
  • Zapisz materiał w specjalnie przygotowanych do tego celu folderach.
  • Sprawdź czy wszystko poprawnie się zapisało.
  • Zacznij obróbkę filmu – polecane programy do obróbki filmów opisze w osobnym artykule.

Gdy Twój materiał jest gotowy można go dodać na YouTuba.

Jak dodać film na YouTuba

Aby dodać film na YouTuba możemy kliknąć na przycisk w prawym górnym roku ekranu. 

jak-dodac-film-do-youtube

Wchodząc do studia twórców przycisk znajduje się w tym samym miejscu jednak wygląda trochę inaczej: 

Aby dodać film na YouTube musimy kliknąć na powyższy przycisk i wprowadzić niezbędne ustawienia i opisy.
  • wcześniej wybrany tytuł filmu,
  • dodać tagi (czyli słowa kluczowe dzięki którym widzowie znajdą nasz film), 
  • wpisać opis ( na opis mamy 5000 znaków. Warto tworzyć długie opisy ponieważ są one pozycjonowane. Dzięki nim ludzie łatwiej odnajdą Twoje treści),
  • dodać miniaturę – Ten temat omówię w osobnym artykule,
  • wybrać czy film na być publiczny, niepubliczny czy prywatny,
  • opublikować lub zaplanować premierę.

Jak promować swój film i kanał na YouTube

Ostatnim etapem tej drogi jest podzielenie się swoim filmem oraz kanałem ze światem. Udostępnij swój film wszędzie tam, gdzie są ludzie, którym Twój materiał może pomóc: Facebooku, Instagramie, Tweeter, LinkeIn, blogu, forach, grupach, wiadomościach prywatnych, liście mailingowej. Każda platforma rządzi się innymi prawami, więc należy dostosować komunikat pod konkretne miejsce. Dla najbardziej zaangażowanych. Poproś swoich znajomych, aby:
  • zobaczyli film do końca,
  • zostawili lika,
  • zostawili komentarz,
  • udostępnili Twój film dalej.
Jeśli masz przekonania, że takie działania są nachalne, niepotrzebne itp. To pamiętaj, że nie robisz SPAMU tylko dostarczasz wartościowy materiał ludziom, którym chcesz pomóc. Te działania są bardzo ważne. Ponieważ jeśli algorytm YouTuba od początku zarejestruje ruch i aktywnowość przy Twoich filmach będzie on pokazywać Twój film wyżej w wynikach wyszukiwanych. Gdy Twój film będzie zbierał wyświetlenia pamiętaj, aby odpowiadać na każdy komentarz. Najlepiej tekstowo oraz reakcją(serca lub polubienie komentarza widza) . Takie działanie zwiększy zasięgi Twoich filmów na YouTube.

Najważniejszy etap

Gdy nauczysz się tego procesu następnym krokiem jest jego powtórzenie i stopniowe udoskonalanie. Postaw sobie za cel aby każdy następny dodany film był odrobinę lepszy od poprzedniego. Z czasem zainwestuj w sprzęt do nagrywania filmów. z tego artykułu dowiesz się jaki sprzęt do nagrywania filmów na YouTube wybrać. Pracuj nad sposobem przekazu treści, ulepszaj miniatury. Zapytaj kilka szczerych osób o konkretną informacje zwrotną na temat Twoich filmów. Aby szybciej osiągnąć Twoje cele i zacząć czerpać korzyści z działań na YouTubie zapisz się na moje szkolenie.

Zapisz się na szkolenie YouTube

Gdy osiągniesz swoje pierwsze cele wyznacz kolejne.

Zacznij monetyzować swój kanał, pozyskiwać klientów, zarabiać. Dzięki temu będziesz miał większe możliwości docierania do nowych odbiorców, którym będziesz mógł dać wartość, którą oferujesz.

Jeśli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy udostępnij go dalej lub wyślij swojemu znajomemu, który może go potrzebować.

Chciałbym, aby świat był pełen osób, które dzielą się swoją pasją z innymi a YouTube jest świetnym miejscem do tego, aby zacząć.

Życzę ci wszystkiego dobrego. Pozdrawiam Krzysztof Gonet.

Spis treści