Zanim przejdziesz to wyznaczenia konkretnego celu warto abyś zadał sobie bardziej ogólne pytanie.
Dla pieniędzy, klientów, z pasji, z chęci dzielenia się swoją misją ze światem?
Wypisz sobie 5 powodów, dlaczego chcesz działać na YouTubie. >Dla wielu odpowiedź może być prosta: chce dzięki temu zarobić więcej pieniędzy. Nie ma nic złego w tym założeniu jednak warto go wzmocnić i oprzeć swoje działania na szerszej misji. Na przykład:
Dzięki moim treściom chce pomagać przedsiębiorcą w rozwijaniu biznesu, aby mogli oni dzielić się swoją pasją i wiedzą z innymi.
Takie podejście ma tą zaletę, że daje nam większą energię do działania.
Łatwo się poddać, gdy Twoim jedynym celem jest zarobienie pieniędzy. Zdobędziesz kilka nowych zleceń, kontraktów i przestaniesz tworzyć treści na Youtube. Przez co nie wykorzystasz jego pełnego potencjału i być może zmarnujesz szanse na szybszy rozwój Twojej firmy.
Warto abyś wypisał kilka powodów rozpoczęcia swojego kanału na YouTube, aby w czasach, gdy będzie Ci trudno powrócić do swojego, dlaczego. Polecam Ci przeczytanie książki Zaczynaj od dlaczego, oraz 7 nawyków skutecznego działania.
Gdy mamy już ogólną wizję możemy przejść do wyznaczani konkretnych celów.
Cel pozwala na skonkretyzowanie energii i określeniu planu.
Przy określeniu celu możemy skorzystać z metody SMARTER.
Według tej metody Cel powinien być:
S (Specyfic)–Konkrenty – jak będzie wyglądało osiągniecie tego celu
M (Measurable)- Mierzalny – musisz wiedzieć jak policzyć, zmierzyć Twój cel aby określić w jakim stopniu go zrealizowałeś.
A (Achievable)– Osiągalny – musi być realistyczny i możliwy do zrealizowania.
R (Relevant)– Istotny/ Ważny– musi być dla Ciebie ważny abyś miał powód do jego realizacji
T (Trackable) – Określony w czasie – powinien być określony w ramach czasowych na przykład 6 misięcy, 12 miesięcy.
E (Exciting)– Ekscytujący – Ten aspekt jest czysto psychologiczny. Przyjrzyj się sobie i odpowiedz na pytanie co czujesz na myśl o osiągnięciu tego celu. Smutek, radość, przytłoczenie, ekscytacje? O emocjach i uczuciach napisano tysiące książek, dlatego nie będę rozwijał tego tematu. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć więcej na ten temat to napisz komentarz chętnie polecę Ci jedną ze wspomnianych książek.
R Recorder – Zapisany – Cel powinien być zapisany abyśmy mogli do niego wrócić i na bieżąco weryfikować postępu. Może to być zwyczajna karta papieru, grafika, plik w exelu. Ważne aby forma, zapisuj którą wybierzesz była dla Ciebie szybko dostępna i dawała możliwość mierzenia postępów
Grupa odbiorców kto jest Twoim widzem?
Gdy masz już zapisany swoje cele kolejnym krokiem jest określenie kto jest Twoim idealnym klientem. Dzięki temu łatwiej będzie ci dobrać przekaz do konkretnej grupy odbiorców. Stając przed kamerą możesz wyobrazić sobie, że mówisz do Twojego widza/ klienta. Może to być przedsiębiorcy w wieku 35 lat, który ma firmę, rodzinę, mało czasu dla siebie. Wiesz jakie ma problemy i co może mu pomóc.
Czy to nie przesada?
Jeśli taki opis jest oparty o konkretne fakty to ma naprawdę wielką moc.
Jak sprawdzić czy nasz opis jest zgodny z rzeczywistością?
Zobacz, gdzie są Twoi klienci, na jakich grupach dyskusyjnych, forach, jakie materiały oglądają, co czytają, jakie pytania zadają, jakie mają problemy.
Jeśli masz już kanał na YouTube, stronę internetową, Fanpage’a to możesz sprawdzić w jakim wieku są ludzie, którzy wchodzą na twoje strony, jakie mają zainteresowania, skąd pochodzą. Mając te wszystkie informacje taki opis staję się bardzo konkretny i wartościowy.
Tematów na prowadzenie kanału na YouTube jest mnóstwo. W praktycznie każdej branży jaka istnieje jest coś co można przekazać odbiorcą. Wybierz temat który będzie współgrał z biznesem, który prowadzisz oraz z Twoją specjalizacja. Ważny element o którym należy pamiętać to Twoje zainteresowanie tematem. Jeśli chcesz zmusić się do tworzenia treści o tematyce, które zupełnie Cię nie interesuje to będzie Ci o wiele trudniej osiągnąć Twoje cele
Odpowiedź sobie na pytanie jakiego rodzaju treści będziesz nagrywać czy będą to:
Na początku możesz testować kilka rodzajów treści aby odkryć ten, który jest najchętniej oglądany przez Twoich widzów.
Możesz sprawdzić na jak długo udało ci się utrzymać uwagę Twoich widzów. W których minutach następuje spadek oglądalności i tym podobne. Dzięki tym informacją możesz ulepszać swoje filmy.
Następnym krokiem będzie sprawdzenie Twojej listy tytułów pod kątem słów i fraz kluczowych. Cóż to takiego?
Słowa kluczowe to słowa, które wpisują ludzie w wyszukiwarkę, aby znaleźć daną treść. Najczęściej ludzie wpisują wiele słów kluczowych które tworzą frazy (związek wyrazów tworzących pewną całość).
Na przykład, jeśli ktoś będzie szukał wiadomości na temat prowadzenia kanału na YouTube może wpisać w wyszukiwarce takie frazy jak:
Skąd to wiem? Można to sprawdzić przy pomocy narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Jest ich bardzo wiele. Ja polecę Ci najlepsze darmowe rozwiązania do wyszukiwania słów kluczowych na YouTube.
To narzędzie grodzami ponad 640 milionów słów kluczowych z YouTuba. Wpisując dane hasło otrzymasz szereg informacji w tym najważniejszą jak często dane hasło jest wyszukiwane. Narzędzie jest dostępne w darmowej oraz płatnej wersji.
To narzędzie pokazuje trendy w wyszukiwaniach.
to system reklamowy Google posiada on narzędzie służące do wyszukiwania i analizy słów kluczowych. Jest to świetne darmowe narzędzie. Aby z niego skorzystać musimy założyć konto firmowe w Google Ads.
Chcesz zacząć pozyskiwać klientów na YouTube?
Kolejne darmowe narzędzie to ubersuggest.
Dokładny proces tego jak założyć kanał na YouTube pokazałem w poniższym filmie.
Tworząc swoją nazwę warto, aby była ona spójna z innymi. Instargam, Facebook, Twoja strona internetowa. Jeśli wszystkie z nazw są takie same Twoim ułatwisz Twoim klientom odnalezienie odpowiednich treści.
Aby sprawdzić, czy nazwy są już zajęte możecie skorzystać ze strony https://namechk.com/
I ostatnia wskazówka. Są kanały, marki, które łamią powyższe zasady a i tak odnoszą sukces. To my, nasze treści, które tworzymy, nadajemy wartość nazwie a nie na odwrót.
Odpowiedź na pytanie jak często nagrywać filmy na YouTube nie jest jednoznaczna.
Najważniejsze jest aby nagrywać regularnie. Wyznacz sobie taką częstotliwość dodawania filmów, przy, której będziesz w stanie wytrwać bez szkody na jakości materiałów. Jeśli narzucisz sobie zbyt wysokie tempo tworzenia treści to może się okazać, że szybko się wypalisz.
Jest to ważne szczególnie na początku, gdy zaczynasz ze swoim pierwszym kanałem. Zanim nabierzesz wprawy w nagrywaniu, tworzeniu grafik, wyszukiwaniu tytułów każda z tych czynności będzie zajmować Ci więcej czasu.
Upraszczając dodawaj film przynajmniej raz w tygodniu.
Dlaczego napisałem dodawaj a nie nagrywaj? Ponieważ możesz nagrać kilka filmów w jeden dzień i dzięki temu przygotować materiały na dłuższy okres czasu.
Wyjątkiem od reguły dodawania filmów raz w tygodniu jest sytuacja, w której tworzysz bardzo czasochłonne materiały. Wymagające dużych nakładów pieniędzy, czasu i zasobów. W takim przypadku możesz nagrywać rzadziej np. raz w miesiącu jednak pamiętaj o regularności. Dzięki temu będziesz pozyskiwał nowych widzów i zwiększał swoje zasięgi.
Chcesz zacząć pozyskiwać klientów na YouTube?
Wyśpij się – element kluczowy 😉.
Gdy Twój materiał jest gotowy można go dodać na YouTuba.
Aby dodać film na YouTuba możemy kliknąć na przycisk w prawym górnym roku ekranu.
Wchodząc do studia twórców przycisk znajduje się w tym samym miejscu jednak wygląda trochę inaczej:
Gdy osiągniesz swoje pierwsze cele wyznacz kolejne.
Zacznij monetyzować swój kanał, pozyskiwać klientów, zarabiać. Dzięki temu będziesz miał większe możliwości docierania do nowych odbiorców, którym będziesz mógł dać wartość, którą oferujesz.
Jeśli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy udostępnij go dalej lub wyślij swojemu znajomemu, który może go potrzebować.
Chciałbym, aby świat był pełen osób, które dzielą się swoją pasją z innymi a YouTube jest świetnym miejscem do tego, aby zacząć.
Życzę ci wszystkiego dobrego. Pozdrawiam Krzysztof Gonet.